مايكروسافت در پاسخ به تقاضاي اتحاديه اروپا در زمينه يك استاندارد واحد براي نامعلوم كردن داده‌هاي جست‌وجو، شش ماه زمان نگه‌داري داده‌هاي جست‌وجو را به‌عنوان استاندارد صنعت پيشنهاد كرد.

 مدت زمان مورد پيشنهاد مايكروسافت براي نگه‌داري اطلاعات جست‌وجو سه ماه كمتر از زمان مورد رعايت گوگل از ماه سپتامبراست. گوگل پيش از آن اطلاعات جست‌وجو را به مدت 18 ماه نگه‌داري مي‌كرد.

در حال حاضر دوره نگه‌داري اطلاعات جست‌وجو در MSN Live Search مايكروسافت 18 ماه، در گوگل 9 ماه و در ياهو 13 ماه است.

گوگل و ياهو در بيانيه‌هاي جداگانه‌اي اعلام كرده‌اند در حال حاضر مايل نيستند در سياست مدت زمان نگه‌داري اطلاعات جست‌وجويشان تغييري دهند.

شركت‌هاي اينترنتي در بحث مربوط به نگه‌داري اطلاعات استدلال مي‌كنند ثبت جست‌وجوهاي گذشته به آن‌ها كمك مي‌كند كارآمدي موتورهاي جست‌وجوي خود را ارتقا دهند.

اما به گفته مدافعان حريم خصوصي، اين شركت‌ها به‌منظور نمايش تبليغات هدفمند كه منبع اصلي درآمد آن‌ها است از اطلاعات مذكور براي گردآوري اطلاعات مربوط به عادت‌هاي كاربران استفاده مي‌كنند.

طبق آمار كام اسكار، موتور جست‌وجوي گوگل براي 62 درصد از جست‌وجوهاي آنلاين انجام گرفته در ماه اكتبر در اروپا مورد استفاده قرار گرفت و موتور جست‌وجوي روسي ياندكس پاسخگوي 3 درصد، ياهو 5/1 درصد و MSN مايكروسافت 4/1 درصد از جست‌وجوها در اين منطقه شدند.


منبع